Huisdiereigenaren
Wat is een verwijzing?
Binnen heel Europa is het steeds normaler geworden om huisdieren door te verwijzen naar tweedelijns klinieken of dierenziekenhuizen. Uw dierenarts kan uw huisdier doorverwijzen naar een dierenarts die kennis heeft van een specifieke discipline of daarin gespecialiseerd is. Ook worden huisdieren doorverwezen als er bepaalde behandelingen niet mogelijk zijn in de ‘eerste lijn’ of niet de apparatuur hiervoor in huis hebben. Ons dierenziekenhuis is 24/7 open voor spoed en wordt 24/7 bemand door een team van dierenartsen en paraveterinairen.
Afspraak maken
Alleen door een verwijzing van uw eigen dierenarts kunt u bij Evidensia Dierenziekenhuis Arnhem terecht voor specialistische tweedelijns zorg. Nadat uw dierenarts de verwijzing aan ons heeft doorgegeven, ontvangt u van ons een bevestigingsmail. Binnen 2 à 3 werkdagen nemen wij contact met u op om een afspraak op de poli van ons ziekenhuis in te plannen. Uitzonderingen hiervoor zijn bepaalde screenings die alleen door erkende dierenartsen/specialisten kunnen worden uitgevoerd, zoals voor CM/SM of oogheelkundige screening (ECVO).
Voor (levensbedreigdende) spoedgevallen kunt u als huisdiereigenaar altijd direct contact met ons opnemen. Dit geldt voor zowel tijdens als buiten de reguliere openingstijden van uw eigen dierenarts. U kunt ons dan ook bereiken op 026 ‑ 3333 730.
Intake consult (1e afspraak)
Wat neemt u mee
Is het geen spoedgeval? Dan hebben wij van tevoren contact gehad met uw verwijzend dierenarts, deze stuurt een patiëntendossier toe. Uw huisdier gegevens staan dan ook alvast in ons systeem. Onze dierenartsen of paraveterinairen nemen deze gegevens ter controle met u door en stellen aanvullende vragen. Wij raden aan om de voornaamste verzorger mee te nemen. Met de beschikbare informatie stellen wij dan ook een behandelplan of onderzoeksplan op en proberen een zo nauwkeurig mogelijke kostenindicatie te geven. Vergeet het dierenpaspoort van uw huisdier niet mee te nemen naar uw afspraak bij ons dierenziekenhuis in Arnhem.
Nuchter
Voorafgaand aan een afspraak geven we aan of uw huisdier nuchter moet zijn. Dat houdt in dat uw huisdier 12 of 6 uur voorafgaand aan een ingreep geen eten mag hebben. Water is dan wel toegestaan, behalve bij een endoscopische ingreep. Voor o.a. konijnen geldt een uitzondering, zij mogen niet nuchter gehouden worden. Bespreek dit met het maken van de afspraak. Waarom nuchter? Uw huisdier kan mogelijk een sedatie of anesthesie krijgen of kan er bloed worden afgenomen. Bloedonderzoeken zijn betrouwbaarder als uw huisdier nuchter is. Bij een echografisch onderzoek van de buik zijn verschillende organen ook beter in beeld te brengen als er niet veel maag- en darminhoud aanwezig is. Als uw huisdier medicatie gebruikt kunt u het beste contact met ons opnemen om te bespreken wat wel of niet gegeven kan worden.
Betaling
Wij bespreken de verwachte kosten van tevoren met u door en wij proberen een zo nauwkeurig mogelijke indicatie te geven. Wij werken niet op rekening. U kunt bij ons pinnen of contant afrekenen, u dient de kosten direct te betalen. In een aantal situaties vragen wij een aanbetaling.
Terugkoppeling naar eigen dierenarts (consult)
Uw eigen dierenarts krijgt van ons altijd een terugkoppeling. Dit gebeurt na het consult of een opnameperiode door middel van het doorsturen van het patiëntendossier met de uitslagen van de onderzoeken. Dit doen wij om de zorg zo goed mogelijk te optimaliseren en zodat uw dierenarts de behandeling eventueel zelf voort kan zetten. In een aantal specifieke gevallen zullen wij ook telefonisch contact hebben met uw eigen dierenarts.
Vervolgtraject (behandeling/operatie)
Scheren vacht
Vaak kan dit voorkomen als wij bijv. bloed moeten afnemen. Er wordt vacht weggeschoren bij de poot of hals van uw huisdier. Wij scheren uw huisdier ook bij maken van een echo (hart of buik) en bij operaties. De vacht groeit vrij snel terug.
Tips tijdens het wachten
Soms kan het zijn dat u moet wachten totdat we klaar zijn met onderzoeken of de behandeling van uw huisdier. Tijdens korte wachttijden kunt u bij ons in het dierenziekenhuis blijven. Mocht het zijn dat u wat langer moet wachten, dan zou u een wandeling op de Veluwe kunnen maken of even naar de binnenstad van Arnhem kunnen gaan die op nog geen 10 minuten afstand van ons dierenziekenhuis is.
Opname bezoeken
In overleg met de dierenarts kun u zowel doordeweeks als in de weekenden op bezoek komen. Het is goed om te weten dat we dit alleen op afspraak doen om te zorgen dat de behandeling van uw dier, maar ook van andere dieren, zo goed en rustig mogelijk verloopt.
Quarantaine
Het kan zijn dat uw huisdier opgenomen is in de quarantaine vanwege een besmettelijke ziekte voor andere huisdieren of mensen. In de quarantaine zorgt ons personeel ervoor dat deze ziekte niet verder uitgebreid wordt. Wilt u als eigenaar toch op bezoek komen bij uw huisdier in de quarantaine, dan kan dat afhankelijk van de situatie op afstand (door het glas) of wanneer u zich helemaal omkleedt en u goed houdt aan de gegeven instructies van het personeel.
Updates
Onze dierenartsen proberen zich zoveel mogelijk aan de afgesproken tijden te houden waarop ze dagelijks met u contact opnemen. Soms zijn er echter spoedgevallen die ervoor zorgen dat afspraken iets uitlopen of later beginnen. We proberen natuurlijk te allen tijde vertraging tot het minimum te beperken. Onze dierenarts van dienst belt u nadat de ochtendronde is afgerond. Vaak is dit in de ochtend zelf. Eerst bellen wij huisdiereigenaren van ernstig zieke patiënten. Mocht na de ochtend de situatie van de gezondheid van uw huisdier veranderen, dan nemen wij uiteraard weer contact met u op! Wij raden u aan om meerdere mobiele telefoonnummers achter te laten en uw mobiele telefoon goed bereikbaar bij u te houden.
Nazorg
Aan het einde van de opnameperiode zal er met u tijdens een consult door een dierenarts of paraveterinair alles worden doorgenomen. Dit gaat zowel over de zaken waarop u thuis moet letten als ook over de medicatie en de voeding. Mocht het zo zijn, dat u alleen kunt komen op een tijdstip dat niet goed overeenkomt met de agenda van de dierenarts, dan zal de informatie telefonisch met u worden doorgenomen en wordt de uitleg van de medicatie aan de balie gedaan. Uw eigen dierenarts krijgt ook altijd een verslag van de opnameperiode.
Diagnostische beeldvorming verwijzing (echo/MRI/CT)
Verwijzing
Een verwijzing voor diagnostische beeldvorming kan via uw eigen dierenarts plaats vinden. Uw dierenarts is op de hoogte hoe deze verwijzing plaats moet vinden. Als dieren al opgenomen zijn bij ons, zullen wij dit zelf intern voor u regelen. Voor MRI screenings voor CM/SM kunt u als eigenaar zelf direct contact met ons opnemen via telefoon of email.
Terugkoppeling naar eigen dierenarts
Uw eigen dierenarts krijgt van ons altijd een terugkoppeling. Dit gebeurt na het consult door middel van het doorsturen van het patiëntendossier met de uitslagen van de onderzoeken.
Dierenartsenspoedpost
In de weekenden kunt u naast ons eigen vaste team van dierenartsen ook uw eigen dierenarts tegen komen tijdens de spoeddienst. Net als bij een huisartsenspoedpost werken wij met (eerstelijns) dierenartsen samen om het dienstrooster dicht te krijgen. Omdat er meer ingewikkelde casussen kunnen binnen komen, is er altijd overleg mogelijk met ons vaste team dat veel ervaring heeft met deze lastigere casussen. Doorgestuurde patiënten vanuit andere klinieken zullen altijd bij ons vaste team dierenartsen binnen komen. Door te werken met een dierenartsspoedpost worden de onderlinge lijntjes ook korter en weet uw dierenarts beter waar de doorgestuurde patiënten terecht komen.
Blijf op de hoogte
Openingstijden
-
MaandagDe hele dag open
-
DinsdagDe hele dag open
-
WoensdagDe hele dag open
-
DonderdagDe hele dag open
-
VrijdagDe hele dag open
-
ZaterdagDe hele dag open
-
ZondagDe hele dag open