Onderzoek dwergkees

Honden en katten kunnen naast huidproblemen ook last hebben van vachtproblemen en kaalheid. Naast verkeerde vachtverzorging kunnen ook medische oorzaken voor vachtproblemen zorgen. Sommige aandoeningen zien we vaker bij bepaalde rassen, zoals ‘Alopecia X’ of wel ‘Black Skin Disease’ bij dwergkeesjes.

Onderzoek naar vachtproblemen en kaalheid bij de dwergkees. Informatie voor dwergkees-eigenaren.

Beste huisdiereigenaar,

Alopecia betekent deels of volledig verlies van haren, die er wél horen te zijn. Door onbekende oorzaak is bij Alopecia de haarcyclus verstoord waardoor haren niet meer terug groeien na het loslaten van dode haren. Naast complete kaalheid zijn er ook dwergkeesjes met een verminderde vachtkwaliteit.

De dermatologie afdeling van het Evidensia Dierenziekenhuis Arnhem start een onderzoek naar Alopecia en slechte vachtconditie (‘wooly coat’) bij dwergkees honden. Voor dit onderzoek verzamelen wij informatie, denk hierbij aan medische gegevens, foto’s en bevindingen van huid- en haarmonsters.

Het onderzoek zal bestaan uit 3 onderdelen. Weefselonderzoek bij honden met verschillende vachttypes en kaalheid, onderzoek naar de haarstructuur van de wooly coat vacht en een uitgebreide enquête onder hondeneigenaren.

Wij zijn op zoek naar dwergkees honden die kaalheid vertonen en waarbij nog geen diagnose is gesteld. Deze dieren ontvangen wij graag op onze poli. Daarnaast willen wij dwergkees eigenaren vragen de enquête in te vullen, dit kan ongeacht het vachttype en het wel dan niet hebben van vachtproblemen of kaalheid.

Het invullen van de enquête zal gemiddeld 10-15 minuten van uw tijd vragen. Wij zullen uw gegevens zorgvuldig en anoniem verwerken. Gezien de grootschaligheid van dit onderzoek, kan er verder geen individuele correspondentie over eventuele uitslagen plaatsvinden.

Voor de honden die met klachten die onze poli bezoeken geldt dit uiteraard niet, aanvullende onderzoeken, diagnose en therapeutische mogelijkheden worden voor deze honden wel met de eigenaar besproken.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en voor uw deelname.